Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

En vecka i matens tecken

Matkultur engagerar. Matkultur förenar över generations-och kulturella gränser. Gastronomic Week vill samla all den energi, entusiasm och kunskap som finns kring mat i Sverige idag.

Bönder, fiskare, jägare, mejerier, bryggerier, bagare, sommelierer, kockar, nissar, intresseorganisationer, konsumentföreningar, skolor, handlare och många fler. Tillsammans ca 90 000 lantbruksföretag, ca 3 000 livsmedelsindustrier över 60 000 butiker och många, många restauranger - alla skapar de förutsättningar för gastronomin i landet. Totalt omsätter producenter, leverantörer, förädlare och återförsäljare flera hundra miljarder kronor om året och engagerar hundratusentals yrkespersoner och 9 miljoner konsumenter.

Gastronomic Week kan göra något som dessa grupper var och en för sig inte kan åstadkomma : att exponera potentialen i svensk matkultur i all sin mångfald. Från lokala producenter till råvaruförädlare, från restaurangproffs till novisen vid spisen, från näringsprofessorer till livstilsbloggare.

Vi kan skapa en plattform för samverkan och spännande möten. Vi kan sprida kunskap och glädje och på så sätt skapa kvalitativ efterfrågan på svensk mat hos en bredare grupp människor. Med nya produktionsförutsättningar och ett ekologiskt och hållbart perspektiv kan vi i samarbete med alla intressenter skapa bättre och vackrare matkultur för hela folket.

Tanken är att det ska bli en vecka som verkligen syns och hörs, inte bara här hemma utan även ute i världen!